Directoarea Brantner: ”O să sistăm serviciile în tot orașul până vom avea bani să plătim furnizorii”

0

Abia astăzi, 24 octombrie, după două săptămâni de când nu se mai ridică gunoiul în mai multe zone din Piatra-Neamț, ing. Mihaela Sandu, directoarea Brantner a fost contactată de primarul Andrei Carabelea, care a chemat-o la o discuție. Problema de fond pentru care s-a ajuns la sistarea colectării este penală. Dar încă neinvestigată, pentru că un interes real de a face ordine prin societatea Locativ nu există. Iar firma Brantner a ajuns să nu mai poată plăti depozitarea gunoiului, care costă 300.000 de lei lunar.

Directoarea Mihaela Sandu explică: ”Azi m-a sunat domnul primar și m-a chemat mâine la o întâlnire. Oamenii au plătit gunoiul, iar banii au ajuns în altă parte. Un singur bloc ANL are 5600 de lei sold, asta înseamnă 7 luni neachitate, dar banii sunt încasați. Și lumea nu știe ce face Locativ cu ei. Noi am făcut sesizare la Poliția economică în 2020 pe aspectul acesta, iar Poliția economică ne-a dat răspuns că este de competența primăriei, pentru că primăria are un corp de control care trebuie să facă audit și în urma raportului se duce poliția să investigheze. Numai că  acel raport n-a ajuns nici la noi, n-a ajuns nici la Poliția economică și lucrurile au rămas așa. O să văd ce discuții voi avea cu domnul primar, că el a zis că o să facă o plată mai consistentă. Sunt 36 de asociații. Cum face el o plată mai consistentă, că sunt milioane de lei? Și în baza a ce? Dacă un om s-a dus și a plătit azi întreținerea, acei 13 lei pentru gunoi, mâine Locativul trebuia să mi-i dea. Ori cei de la Locativ au luat banii de la gunoi și i-au direcționat în alte părți. Lumea nu înțelege că asta este deturnare de fonduri și o problemă penală. Asociațiile primăriei nici măcar nu au președinte, nu au calitate juridică, sunt constituite degeaba, că tot Locativul taie și spânzură. Primăria a înființat nu știu ce asociații de chiriași, dar asociațiile nu vor să preia datoriile vechi, vor să fie pe zero. Eu soldurile de la cine le recuperez? Și primarul mi-a spus senin ”de la Locativ”. Păi cum de la Locativ dacă le luați obiectul activității și intră în insolvență și pe urmă în faliment? Păi lucrurile nu vor rămâne așa! Din prima zi când a intrat primar domnul Carabelea, eu m-am dus și i-am prezentat situația soldurilor. El a luat de la Locativ ANL-urile și locuințele sociale, acum încasează primăria, dar dă banii la Locativ să plătească. Deci nu înțeleg. Au făcut din toată chestia asta un balamuc, probabil să li se piardă urma sau să se acopere niște chestii despre care se știe cum stau. O să văd ce pot rezolva mâine, dar vă spun sincer cum i-am spus și domnului primar: noi depozitarea o plătim la 15 zile, factura la depozitare e undeva la 300.000 de lei, lumina este 25.000 de lei pe lună, iar motorină ne trebuie 16 tone și e 8,5 lei litrul. O să sistăm serviciile în tot orașul până vom avea bani să plătim furnizorii care au scadență 15 zile. Există o asociație în Mărăței și femeia de acolo nici măcar nu are atestat, ea nu știe ce înseamnă administrație, ea nu știe nici împărțirea cheltuielilor pe condominiu, pe persoană. Primăria este unicul organ de control care poate da sancțiuni, care poate anula atestate, primarul este cel care dă amenzi la asociații că nu au cont în bancă în primul rând. Eu am dosare de executare și nu am ce să execut. Orice asociație de proprietari este obligată să aibă cont în bancă și să aibă fond de rulment minim pentru plata facturilor de utilități pentru o lună, deci suma asta să o aibă în cont. Ori nu s-au făcut nici în momentul de față presiuni pentru chestia asta. Și amenda, care este undeva la 5.000  de lei, se dă de către primar”.

Tot astăzi, după ce-am întrebat la Primărie dacă a luat cineva legătura cu directoarea Brantner și am cerut un punct de vedere legat de problema sistării colectării gunoiului, pa pagina de Facebook Municipiul Piatra-Neamț a apărut o atenționare: ”Având în vedere sistarea furnizării apei potabile și suspendarea serviciilor de colectare deșeuri la asociațiile de proprietari cu datorii restante, reamintim asociațiilor de proprietari că au obligația constituirii fondului de rulment în conformitate cu prevederile art. 72 din Legea nr. 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor, pct. (1): În scopul asigurării sumelor necesare pentru plăți curente, asociația de proprietari este obligată să stabilească cuantumul și cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment. Fondul de rulment se stabilește astfel încât să poată acoperi cheltuielile curente ale condominiului la nivelul unei luni calendaristice. Stabilirea cuantumului se face prin echivalare cu suma care a fost necesară pentru acoperirea cheltuielilor lunare înregistrate de asociația de proprietari în anul anterior, la nivelul lunii cu cheltuielile cele mai mari, majorate cu rata inflației, iar în cazurile asociațiilor de proprietari nou-înființate, prin aproximarea acestuia cu fondul de rulment stabilit la alte asociații de proprietari echivalente ca mărime, respectiv pct. (2): Fondul de rulment se depune în contul curent al asociației de proprietari”.

Cam palidă și tardivă reacția după 14 zile, în care oamenii din zonele afectate s-au plâns că au apărut șobolani pe la tomberoane. Ca să nu mai spunem că au trecut 2 ani de când primarul care are atribuții în a sancționa asociațiile care nu funcționează conform legii, nu s-a ocupat de acest aspect, deși nu e deloc neimportant.

Consilierul local Ciprian Enache, om care-și plătește întreținerea la zi, locuiește lângă unul din blocurile de la care nu se mai ridică gunoiul și e deranjat de situație: ”E dureros ce se întâmplă pentru cei care au plătit. Eu întreb: dacă asociația x nu și-a plătit dările către Brantner, nu trebuie să ne ducem mai departe să vedem ce se întâmplă? Că nu e problema omului care a plătit un serviciu, este problema primarului, a primăriei și a Locativului. Eu sunt de acord cu Andrei Carabelea și e foarte bine să facă reorganizarea societăților primăriei, dar nu toate odată. Dacă începi și la Parking, și la Locativ și nu mai termini nicăieri, se creează haos. Să facă întâi Parking până iese bine și e mulțumit și el, sunt mulțumiți și cetățenii! Dar nici nu cred că are sfetnici buni în jurul lui. După 2 ani de zile, încă nu are sfetnicii potriviți, eu așa zic”.

Cristina Mircea

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.