Aglomerația și blocajele zilnice din trafic de când se lucrează pe toate arterele principale din Piatra-Neamț, accentuate de începerea anului școlar (la ore de vârf durează și 30-40 de minute să traversezi orașul) par un antrenament al nervilor pentru viitor, când se va circula pe o singură bandă pe sens. Și dacă mulți pietreni se îndoiesc de eficiența proiectului de mobilitate, city managerul Vlad Moscalu spune că sistemul de management inteligent al traficului este cel mai performant din câte există.
”Multă lume întreabă de ce am pus o pădure de stâlpi pe centură, unde este avansat sistemul de trafic management. Oamenii nu înțeleg sau nu vor să înțeleagă, pentru că li s-a dat explicația, dar nu a fost preluată în presă atât de bine și anume: ca să poți avea un trafic fluid pe un coridor, trebuie să te asiguri că poți controla traficul secundar și terțiar, adică străduțele care intră din lateral. Dacă nu pui semafor pe acele străduțe, ele vor perturba traficul și atunci fiecare intrare secundară vine cu semaforul ei. Asta nu înseamnă că cel care va circula pe coridorul principal va sta la semafoare, din contra el va avea cât mai mult verde, în ”detrimentul” celor de pe străduțele secundare și terțiare. ”Detrimentul” pentru că sistemul calculează la fiecare 3 secunde câte mașini intră și câte mașini ies pe fiecare tronson și atunci poate să adapteze timpii de roșu și de verde astfel încât să-i dea verde celui care merge pe coridorul principal, dar nici să nu-i țină prea mult pe roșu pe cei care vin de pe coridoarele secundare și terțiare. Sistemul are în componența lui elemente care citesc traficul avem camere care identifică tipul de mașini și frecvența lor, avem bucle de inducție care sunt puse la fiecare intersecție, asta înseamnă că măsoară câte mașini trec prin fiecare intersecție și, mai mult decât atât, văd și cât timp au făcut dintr-o intersecție în cealaltă. Sistemul calculează la fiecare 3 secunde această frecvență și actualizează, în mod dinamic, timpii de semaforizare. Deci semafoarele astea nu vor fi cu vechile scheme, adică 10 secunde ca să traverseze pietonii, 50 de secunde ca să treacă mașina, ele au un minim și un maxim și se optimizează în funcție de câte mașini trec. Traficul pe o singură bandă pe sens va fi mai bun decât acum, când sunt două benzi care converg în una, pentru că cineva parchează pe stânga sau ped reapra și traficul merge mult mai rău decât cu o singură bandă continuă. Lumea nu înțelege lucrul ăsta, deși vede că de fiecare dată când iese cineva din parcare sau trece de pe o bandă pe alta, se blochează tot”, a declarat Vlad Moscalu.
În proiect sunt prevăzute separatoare pentru benzile de circulație, așa încât în situația în care s-ar fi defectat o mașină părea o mare problemă ”extragerea” din trafic cu o platformă. Administratorul public spune că despărțitoarele de trafic vor fi din cauciuc, nu din metal sau piatră, și în situații de urgență, o mașină va putea trece peste acestea jaloane. Despărțitoare din metal sau din metal și piatră vor fi doar între pista de biciclete și banda I, ca să nu existe riscul accidentării bicicliștilor.
Cristina Mircea
Buna ziua
As vrea sa reglementati si circulatia pietonilor pe Str. Bistritei, de la trecerea de pietoni pana la urmatoarea trecere( pe sensul de mers catre Bicaz)! La data obtinerii autorizarii sensului giratoriu din fata Autogarii Minut, era prevazuta o trecere de pietoni la intersectia cu Str. Popa Sapca dar s-a renuntat la aceasta trecere de pietoni si acum, pentru locuitorii de pe aceasta strada(partea stanga sens circulatie catre Bicaz) nu exista posibilitatea traversarii, spre centrele comerciale si Piata Bistrit Urmatoarea trecere de pietoni este la o distanta considerabila fata de cea de la Ludl. Va doresc sa veniti de la piata, cu sacosele cu cumparaturi si cu unul sau doi copii si sa vedeti pe unde puteti teece stada daca stati pe partea strazii cu numere impare! In speranta rezolvarii acestei probleme va doresc succes la TRAVERSARE!
Scuze pentru greselile de tehnoredactare!