A doua zi după prăbușirea podului de la Luțca, militarii erau la fața locului în vederea asigurăriii ”unei soluţii temporare pentru traversarea râului Siret între localităţile Luţca şi Sagna, judeţul Neamţ”, după cum anunţa MApN. Simpla apariție a reprezentanților armatei a indus opiniei publice ideea că se va găsi rapid o modalitate de reluare a traficului rutier. Militarii au făcut, într-adevăr, o analiză rapidă, au găsit soluția și au prezentat-o autorităților. Dar nimeni nu și-a asumat costurile. Despre câți bani era vorba, explică Biroul de presă al Ministerului Apărării Naționale, în răspunsul la solicitarea formulată de Ziarul Atitudinea de Neamț: ”Ca urmare a prăbușirii podului rutier de la Luțca, din data de 9 iunie, MApN a demarat, în regim de urgență, prin structurile competente, un proces de analiză și evaluare, inclusiv prin recunoașteri desfășurate la fața locului, pentru identificarea unei soluții temporare de traversare a râului Siret între localitățile Luțca și Sagna, județul Neamț.
În urma evaluărilor realizate de reprezentanții MApN, împreună cu cei ai autorităților locale, au rezultat două soluții posibile pentru rezolvarea situației create de prăbușirea podului de la Luțca, respectiv instalarea unui pod militar temporar sau folosirea unei variante ocolitoare prin utilizarea unui alt pod peste Siret, situat la aproximativ 5 km aval de zona podului prăbușit. În ceea ce privește varianta instalării unui pod militar, specialiștii Brigăzii 10 Geniu au prezentat autorităților locale, la finalizarea procedurilor de evaluare, soluția constructivă posibilă, respectiv instalarea unui pod jos metalic de tip PJM-72, cu o lungime de 80 metri, un singur fir de circulație și o capacitate portantă de 40 tf. Forma juridică de realizare a obiectivului, prevăzută de legislația în vigoare, este încheierea unui contract de prestări de servicii, potrivit art. 2 alin. (1) din Ordinul nr. M.82 din 20 august 2008 pentru stabilirea domeniilor şi condiţiilor privind angajarea şi executarea, la cerere, prin unităţile ministerului apărării, a prestărilor de servicii pentru persoane juridice sau pentru persoane fizice, respectiv punctului 147 „Servicii de amenajare şi deservire puncte de trecere pe diferite tipuri de poduri, portiţe de pontoane, poduri mobile de asalt” din Anexa 1 a documentului juridic amintit anterior. Valoarea estimativă a investiției, rezultată din normative, calculată pentru afluire și defluire, instalare și dezinstalare și o lună de exploatare, a fost de 890.000 lei. Pentru utilizarea podului era necesară și realizarea unei infrastructuri de utilizare, ce presupunea asigurarea, în principal, a accesului rutier (acces de la pod la drumurile rutiere existente) și a semaforizării, lucrări în sarcina autorităților locale. Până la acest moment, autoritățile locale nu au inițiat demersuri concrete pentru semnarea contractului și începerea lucrărilor pentru varianta instalării podului mobil militar”.
Așadar, varianta a fost abandonată, din motive de costuri, iar oamenii din zonă sunt obligați să ocolească 10-12 kilometri și să treacă prin intersecția periculoasă de la Gâdinți, unde nici acum nu s-au montat semafoare. Probabil nici pentru semafoare nu sunt bani, președintele CJ Neamț afirmând că vor fi mutate cele din intersecția de la Căciulești, unde se va face (cândva) un sens giratoriu. Până se vor găsi fonduri pentru semafoare sau vor fi relocate cele de la Girov, localnicii folosesc varianta ocolitoare pe riscul lor, pe timpul lor și pe banii lor…
Cristina Mircea