„Jurnal de călătorie 1964 – 2025” – expoziție Mircea Titus Romanescu, la Galeriile Lascăr Vorel

Galeriile de Artă „Lascăr Vorel” din Piatra Neamț invită publicul vizitator în perioada 1 – 27 noiembrie, la expoziția de pictură a artistului Mircea Titus Romanescu, intitulată „Jurnal de călătorie 1964 – 2025”, în cadrul căreia sunt expuse lucrări în acuarelă și pastel.

Expoziția de față aduce în fața publicului iubitor de artă o selecție vastă de lucrări din diferite perioade de creație ale artistului, pornind de la cele din debutul carierei până la cele mai recente lucrări ale sale. Fiind gândită ca o completare a expoziției de pictură, cu același titlu, care a avut loc în acest an, în luna septembrie, la Muzeul de Artă din Piatra-Neamț, cu ocazia împlinirii a 75 de ani de viață ai artistului, fiecare lucrare expusă poate fi privită ca o pagină de jurnal vizual.

Pentru elaborarea conceptului expozițional, artistul a consemnat câteva detalii cu privire la descrierea expoziției și a tematicilor abordate, realizând în acest fel și o succintă incursiune în cariera sa artistică:

„Traseul acuarelei este mai lung, având în vedere că este prima tehnică cu care am luat contact încă din adolescență  sub „bagheta” maestrului Ștefan Hotnog, rezident atunci în Piatra Neamț. Mai multe lucrări din această perioadă sunt prezente în expoziție:  „Curte la Piatra Neamț”, „Casă la Dochia”. Perioada de început continuă cu lucrul periodic, impus de  momente, stări, impresii ca un veritabil Jurnal. Perioada care a urmat, marcată de hotărârea de a mă dedica picturii, este reprezentată de  câteva lucrări prezente în expoziție: „La împletit”, „Case la Cernătești – Buzău” și de prima expoziție personală de acuarelă de la Galeria „Alfa” din Piatra Neamț (1986). Expoziția a fost deschisă de maestrul Valentin Ciucă, în prezența doamnei Iulia Hălăucescu și a domnului Prof. George Moisil, fostul profesor, din perioada studiilor politehnice, o  adevărată transmitere de ștafetă. Perioada ce a urmat deschide noi drumuri culturale și dezvoltare personală. Perioada olandeză, ocazionată de câștigarea unui concurs pentru etichete de vinuri românești pentru export, concurs organizat de Galeria de Artă „Gizjenrooi-Covalenco” din Olanda, este caracterizată de câteva lucrări din expoziție: „Muzeul van Abbe” și „Autoportret”, realizate într-o tehnică mixtă ce utiliza acuarela și pastelul și elemente ale cubismului analitic. Din acestă perioadă mai sunt prezente lucrările: „Peisaj la Potoci” și „Case la Recaș”, prezente și în expoziția personală de la Centrul Cultural Român de la Viena. Urmează o participare la Schopping Festival Dubai care este reprezentată de câteva lucrări de acuarelă  și tehnică mixtă ce prezintă imagini din Vechiul Dubai.

Acuarela urmează artistul și cu ocazia expozițiilor de la Veneția rezultă mai multe vedute venețiene, unele din ele prezente în expoziție. Alte evenimente și participări se referă la Festivalul de Artă de la Mahares (Tunisia), călătoriile de documentare de la Patra (Grecia) sau Benalmadena Costa (Spania). De menționat că cea mai importantă influență asupra performanței în acuarelă a fost facilitată de prezența ca artist participant în cadrul Simpozionului Internațional de acuarelă – Iulia Hălăucescu de la Tarcău, în perioada anilor 2019 – 2024. Elementele de bază ale succesului, vizibile în expoziție, au fost: echipa profesionistă și continuitatea lucrului, timp de 5 ani. Cu ce se fac remarcați acești ani? Dacă acuarela ca însoțitor de călătorie al pictorului se remarca prin notația proaspătă a impresiilor și stărilor trăite de artist la confluența unor noi realități, lucrul la Tarcău a avut ca  inspirație pitorescul locurilor natale  ale Iuliei Hălăucescu, contactul cu opera și universul ei. Dacă într-o călătorie „vezi” , stând într-o zonă anume „vezi”, „asculți” și „repeți”, creându-se o abordare diferită a acuarelei spre descoperirea  calităților sale de gen de sine stătător. Aici, împreună cu colegii acuareliști ne-am gândit chiar la acuarela ca experiment, prezent în lucrarea „Conectare” – 2023. Nu am trecut cu vederea nici anotimpurile: „Iarnă la Tarcău”, „Primăvară pe Valea Tarcăului”, „Drum de vară”, „Toamnă la Bâtca Doamnei” și nici momentele zilei: Răsărit, Apus și Seară. Sunt prezente și nelipsitele și tainicele cețuri ale Tarcăului. De la „Ritmul florilor” până la „Muzica florilor” nu a  mai rămas nici un pas, ambele lucrări fiind prezente în această expoziție.

Expoziția este o selecție, fiecare drum, etapă sau numai subiect au fost de-a lungul timpului, sau puteau fi, tot atâtea expoziții distincte: „Amintiri  Venețiene”, „Flori”, „Anotimpuri”, „Muntele”, „Balcic”, „Instrumente de coarde”, „Cucuteni”…”

Mircea Titus Romanescu s-a născut la data de 16 august 1950, în Piatra Neamț și este membru UAP – filiala Neamț din noiembrie 2007.

Studii:

Primele expoziţii personale:

Expoziţii personale în străinătate :

Comunicări, publicaţii semnate de autor:

Alte participări internaţionale:

Premii:

Critică:

Monografii, enciclopedii, albume

Activitatea expozițională a artistului este una vastă, atât în țară cât și în străinătate, aceasta fiindu-i recunoscută prin nenumărate premii și distincții naționale și internaționale.

Exit mobile version