De astăzi, 11 iunie, se circulă pe podul de la Luțca – o construcție complet nouă, realizată înainte de termen de firma Danlin XXL. Ancheta privind prăbușirea vechiului pod nu e gata nici acum, după 3 ani de cercetări, într-o speță a cărei soluționare nu necesita atât de mult timp nici dacă s-ar fi ajuns la vinovatul real. Iar vinovatul real este cel care a decis să nu se adopte soluțiile propuse de inginerul Cristian-Claudiu Comisu (lucrări complexe), și a mers pe varianta simplă, stabilită de un alt expert – dr. ing. Florin Varlam. Acest lucru este consemnat inclusiv în documentația necesară pentru eliberarea albiei râului Siret de resturile podului, nu necesita niciun fel de ”investigații”.

Dosarul – care a fost instrumentat de Parchetul de pe lângă Judecătoria Roman timp de 3 ani (???) – a fost preluat acum de Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Bacău. Exact la scurt timp după ce polițiștii făcuseră propunerea de trimitere în judecată a ”unor persoane și societăți comerciale”. Printre ”persoane” este puțin probabil să se afle Ionel Arsene, fostul președinte al CJ Neamț, dar poate refac procurorii de la Bacău ancheta în următorii 3 ani.
- Să nu uităm! Ce spunea Ionel Arsene pe 28 octombrie 2021…
Încă există pe pagina Consiliului Județean Neamț o postare prin care locuitorii de pe malurile Siretului erau asigurați că podul va rezista 50 de ani: ”Test pentru verificarea rezistenței podului de la Luțca
Conform verificărilor, podul de peste Siret, de la Luțca, rezistă unei încărcături de peste 340 de tone
Reprezentanții Consiliului Județean Neamț au participat la verificarea aptitudinilor structurii de rezistență consolidate după execuția lucrărilor la podul de la Luțca, sub coordonarea proiectantului și a prof. dr. ing. Florin Nistor Varlam, de la Facultatea de Construcții Iași.
Testul a presupus încărcarea podului cu un convoi de trafic, având o greutate totală de peste 340 de tone, dispus după o anumită schemă de încărcare. Măsurătorile s-au făcut sub acțiunea sarcinilor statice și dinamice.
„După efectuarea testului, concluzia este că sub această încărcare extraordinară, care în nici un caz nu se va întâlni în practică, podul și structura consolidată în ansamblu prin folosirea fibrelor de carbon și a materialelor speciale au avut un comportament normal și acest obiectiv reabilitat de către Consiliul Județean Neamț va putea fi folosit în condiții de siguranță.
În perioada următoare continuă realizarea lucrărilor ce constau în definitivarea parapetului de protecție, finisajul elementelor structurale, montajul parapetului direcțional, a rosturilor de dilatație și efectuarea marcajelor rutiere și a elementelor de siguranță rutieră.
Mi-am dorit foarte mult să realizăm acest proiect de modernizare din multele cu care punem la punct infrastructura rutieră nemțeană! Primăvara trecută podul a intrat în reparații capitale, pentru că nu a fost modernizat niciodată de când a fost construit, adică de mai bine de 50 de ani, și nu mai prezenta siguranță în exploatare. Acum, că avem și rezultatul testului unei verificări de forță, pot afirma că încă 50 de ani, la Luțca, peste râul Siret, se va circula în condiții de siguranță datorită unei investiții derulate de către Consiliul Județean Neamț!“, a declarat Ionel Arsene, președintele Consiliului Județean Neamț.
Podul de la Luțca face legătura între Roman – Sagna (Luțca) – Bîra și este unul dintre cele mai mari poduri hobanate din țară”.

- Reparațiile au costat 8,3 milioane lei, iar demolarea încă 6,6 milioane
După 5 ani de când au început ”reparațiile” fatale la Luțca, Consiliul Județean Neamț a recuperat o parte din banii investiți: 4 milioane de lei (din 18 câștigate), de la firma de asigurări și de la firma Darcons.
”Vorbim despre două paliere: am câștigat procesul cu firma de asigurări și avem hotărâre judecătorească definitivă pentru 9 milioane de lei, și am solicitat la masa credală alte 9 milioane de lei, după de Darcons a intrat în insolvență”, a precizat Daniel Vasilică Harpa, președintele CJ Neamț.
Se vor face demersuri și pentru a recupera banii cu care s-au plătit demolarea podului și eliberarea albiei. Plus dobânzile și penalitățile aferente.
Între timp, CJ Neamț a investit alte 34 de milioane în noul pod, care are lungimea totală de 216 metri și arată, într-adevăr, ca o construcție care va rezista ”zeci de ani”.
Cristina Mircea









