Chimia reprezintă una dintre disciplinele la care noi, elevii Colegiului Național „Petru Rareș”, participăm an de an la olimpiadă și concursuri, încercând să punem numele județului nostru pe primele locuri în topurile naționale. Pasiunea pentru această materie nu se oprește doar la predările de la orele de clasă, noi suntem interesați întotdeauna de mai mult și căutăm provocări pentru a ne afirma pe noi înșine și a demonstra că întotdeauna există o nouă treaptă, un nou nivel ce poate fi descoperit. Spre finalul anului 2024 am participat la două concursuri bine cunoscute în rândul chimiștilor: Tabăra Națională de Chimie (Dumitrescu Nicole, clasa a X-a, Premiul I) și Concursul Național „Costin D. Nenițescu” (Niță Călin, clasa a XII-a, Mențiune).
Tabăra Națională de Chimie reprezintă o activitate dedicată olimpicilor naționali ce vizează pregătirea acestora pentru viitoarea olimpiadă. Primii 15 elevi clasați la olimpiada din anul absolvit sunt invitați să participe la această tabără, la final având loc și o testare a cunoștințelor.
Programul taberei a urmat o versiune similară unei etape naționale, începând cu festivitatea de deschidere la care am ascultat prezentarea profesorului universitar Cristian Silvestru ce a publicat teme de cercetare de mare interes. Pentru următoarele trei zile, am participat la orele de curs a căror durată era între 4 și 6 ore, iar după terminarea lor, aveam câte o excursie. La orele de curs trebuie menționat și faptul că profesorii au venit deja cu impresia că toți elevii participanți se apucaseră de studiat, din vară, materia pentru următorul an școlar, lucru care, de altfel, era adevărat. Orele de curs au fost destul de grăbite, fiind mai mult o recapitulare a noțiunilor decât o predare, iar în a treia zi am avut parte și de o probă practică pe modelul unei olimpiade naționale.
„Miniolimpiada” a durat 3 ore, pot spune că subiectele au fost unele pe care am reușit să le parcurg, însă știam că diferențierea va fi făcută de cele mai mici detalii. În aceeași zi, a fost organizată și festivitatea de premiere la care erau acordate două mențiuni și premii. Când a venit momentul premierii la clasa a X-a, doamnele profesor care au ținut cursurile pe parcursul taberei au subliniat faptul că „trebuie să te simți tu învingător pentru că această diplomă nu e altceva decât o simplă hârtie”. Când patru copii erau deja în față, știam că mai este un singur nume de strigat, Premiul I, și nici pentru o secundă nu mi-am imaginat că putea fi al meu, în ciuda tuturor speranțelor pe care mi le creionasem de-a lungul zilelor. Să îmi aud numele strigat în fața celor mai buni olimpici naționali din acel an, să iau premiul I la această tabără pe materia de chimie organică, nu părea ceva tangibil după clasarea pe poziția a 14-a la naționala din clasa a IX-a. Acest rezultat a reprezentat înainte de toate o confirmare a muncii mele din această vară și o încurajare pentru naționala ce va urma în clasa a X-a.
Preiau acest articol de la colega mea Nicole pentru a vă prezenta nivelul înalt al Concursului Național „Costin D. Nenițescu”. Concursul, anul acesta, a ajuns la a XXXII-a ediție și este, după Olimpiada Națională, cel mai dificil concurs de chimie pentru liceeni. Este organizat de Politehnica București și adună în băncile lui cei mai buni chimiști tineri, anul acesta participând aproximativ 50 de liceeni.
Mulți profesori, atât de liceu cât și universitari, recunosc că dificultatea subiectelor este de nivelul probei de baraj a Olimpiadei Naționale de Chimie. Concursul este unul plin de originalitate, el fiind organizat nu pe clase, ci pe domenii, până acum existând trei categorii, Chimie Organică, Chimie Anorganică și Chimie Fizică. Anul acesta însă, după vorbele doamnei decan a facultății de Inginerie Chimică și Biotehnologii, Chimia Fizică s-a contopit cu Anorganica, devenind o singură categorie. Alt element de noutate este proba teoretică eliminatorie. După proba teoretică, primii 10 clasați sunt calificați la proba practică. Suma punctajelor obținute la aceste două probe reprezintă punctajul final.
Am decis ca anul acesta să particip la Chimie Anorganică, în urma dorinței de a participa la Chimie Fizică. Astfel, stresul nu a lipsit, fiindcă timpul de pregătire pe subiectele concursului de Anorganică a fost scurt. Însă când cele trei ore de probă teoretică au început și am văzut subiectele, am început să mă relaxez și să mă canalizez pe subiecte. Subiectele au fost foarte diverse, atingând chimia mai multor elemente din întreg tabelul periodic.
Am fost destul de optimist când am predat foile, dar trebuie menționat că anunțarea celor calificați se face printr-un e-mail. Trecuse de mult ora la care s-a spus că se vor anunța calificații și nimeni nu primise e-mail. Dar când am primit știrea, m-am entuziasmat și am început să mă pregătesc pentru proba practică din următoarea zi.
Proba practică a fost o testare a tuturor competențelor unui chimist adevărat: mânuirea ustensilelor, cunoașterea diferitelor procese practice, aplicarea proprietăților substanțelor și gestionarea timpului. De aceea am primit 4 ore pentru această probă și pot spune că au fost suficiente pentru ceea ce am avut de realizat. După finalul probei a urmat o așteptare de câteva ore până la ora 17 când a fost festivitatea de premiere. Surpriza mare mi-a fost când am auzit că în public erau Prof. Iosif Schiketanz și Prof. Ștefan Theodor Thomas, mari nume din chimia românească actuală. După discursurile de început, a urmat decernarea premiilor la Anorganică și am fost luat prin surprindere să îmi aud numele strigat la mențiune. La final am cerut autograf celor două modele pentru tânăra generație, iar amândoi mi-au spus că premiul acesta e un început bun către calificarea la internațională, scopul final al oricărui chimist tânăr.
În orice concurs există multă muncă depusă care nu întotdeauna este recompensată, dar este nevoie și de persoane care să te ghideze pe parcursul drumului, sprijin pe care doamna profesor Florica Ionică ni l-a oferit întotdeauna. Pe parcursul anilor de pregătire ne-a ajutat să concepem rețeta pentru succes, răspunzându-ne de fiecare dată cu entuziasm la întrebări. Cu certitudine putem afirma că doamna profesor Florica Ionică reprezintă un reper crucial în parcursul nostru academic, pe care îl vom ține mereu aproape de suflet.
Ștafeta chimiei în liceul nostru este predată de la an la an celor mai mici, care la rândul lor ajung să parcurgă drumul prin care au fost inițiate atâtea generații înaintea lor. Pentru noi, reprezintă o onoare să putem constitui modele, prin rezultatele obținute, pentru cei care abia pășesc în lumea plină de taine a chimiei…
Călin NIȚĂ – clasa a XII-a
Nicole DUMITRESCU – clasa a X-a