Noul șef al Poliției Rutiere Neamț: ”Factorul om reprezintă cam 80% din cauzele de accident”

0

Comisarul șef Bogdan Paleu este noul titular al funcției de șef al Serviciului Poliției Rutiere Neamț, prin concurs, câștigat cu nota 7,48. Date biografice: născut pe 7 octombrie 1976 la Bicazu Ardelean, a urmat școala în sat, apoi Liceul militar Constantin Brâncoveanu din Ploiești și Academia de Poliție (1995-1999). A lucrat 5 ani la Poliția Harghita, după care s-a transferat la IPJ Neamț, iar cea mai mare parte a carierei sale a fost la poliția rutieră – profilul pe care și l-a ales din școală.

– Nu e traumatizant să vedeți atâtea accidente?

Am ales profilul din școală, pe vremea aia era la vârful poliției, se intra greu la academie, prima opțiune era investigarea fraudelor și apoi poliția rutieră. Am lucrat în ambele. Scene oribile văd și colegii de la judiciar, și cei de la criminalistică. E adevărat, la Rutieră te afectează mai ales accidentele cu victime multiple și cele cu copii.

– Care considerați că este cea mai mare problemă din județul Neamț?

Accidentul rutier, mereu din aceleași cauze: pietonii și bicicliștii. E o problemă greu de rezolvat, pentru că ține și de educație. Se simte o scădere a accidentelor față de anii precedenți. Multe primării au obținut fonduri pentru amenajarea de trotuare și de piste pentru cicliști. Separând fluxurile de circulație, aducând bicicliștii de pe partea carosabilă pe pista lor și pietonii pe trotuar, reușim să înlăturăm punctele de conflict: nu se mai întâlnesc cu autovehiculele și ar trebui să se mai reducă consecințele. Și iluminatul public contează mult. De exemplu, acum câțiva ani, pe traseul de la Piatra-Neamț, la Costișa, aveam iluminat doar la ieșirea din oraș și la Dumbrava Roșie, iar acum toate comunele au iluminat public stradal – unul chiar foarte performant. Și aproape toate comunele au trotuare, iar aceste lucruri se văd: numărul accidentelor a scăzut.

– Apropo de trotuare, la Turturești au fost proteste după ce o fetiță a fost accidentată mortal și cetățenii au spus că nu știu cui să se mai adreseze pentru a rezolva două probleme: nu există trotuare și este o singură trecere pentru pietoni în tot satul. Aveți vreo pârghie să-i ajutați?

Amenajările rutiere țin de administrația publică locală. Lucrările care se fac în zona drumului public, instalarea indicatoarelor și a marcajelor se fac cu avizul Poliției Rutiere. Însă pentru a se ajunge în faza aceasta trebuie făcut un proiect tehnic. De exemplu, o trecere pentru pietoni nu se face fără să existe trotuar. Aveam pe un drum județean, cu ani în urmă, 3 treceri pentru pietoni la 10-15 metri distanță și doar pe o parte era trotuar, pe cealaltă era șanț. Nu se justifică. Amenajările rutiere trebuie să se integreze într-un sistem, trecerile pentru pietoni nu se fac unde nu este vizibilitate, în curbă sau în vârf de rampă, e puțin mai complicat decât cred unii oameni că se pot face lucrurile peste noapte. Știu cazul de la Turturești, s-au făcut demersuri să se înființeze o trecere pentru pietoni, însă pe lângă acea trecere trebuie amenajate și trotuarele. Iar o mare responsabilitate revine administrației locale. Trotuarele sunt, poate, mai importante decât trecerile pentru pietoni deoarece asigură deplasarea în siguranță, la o distanță apreciabilă față de partea carosabilă, ceea ce este mult mai bine pentru pietoni, chiar și pentru bicicliști, dacă folosesc aceste trotuare, față de acostament sau partea carosabilă. Dar, chiar dacă nu este trecere, legislația permite să traversezi drumul public în localități, pe la colțul intersecției, după ce te asiguri că nu este niciun pericol. Adică e permis, pietonul nu primește nicio sancțiune. Însă în mediul rural sunt mult mai multe probleme cu stațiile pentru mijloacele de transport în comun, decât cu trecerile pentru pietoni. Sunt puține comune care le-au amenajat, dar sperăm cu timpul să ajungem la o sistematizare corectă și benefică.

– Întotdeauna când vorbim despre un accident rutier se iau în calcul 3 factori: factorul drum, factorul autovehicul și factorul om. Se menține clasamentul, cu factorul om pe primul loc?

Factorul om reprezintă cam 80% din cauzele de accident. Din experiență vă pot spune – noi ținem evidența accidentelor de circulație – puține cazuri au fost când vina a aparținut administratorului drumului public sau accidentul s-a datorat unor defecțiuni tehnice ale autovehiculului. Covârșitor, în producerea accidentului e vina participantului la trafic, fie el pieton, biciclist sau conducător auto.

– Și credeți, în acest context, că școlile de șoferi își îndeplinesc misiunea sau sunt cam superficiale?

Nu pot aprecia felul în care școlile pregătesc conducătorii auto, dar clar este că au un rol foarte important. Instructorul auto, mai ales, are o importanță deosebită. Eu țin minte, când am absolvit școala de șoferi, am dat examen și în poligon, am dat examen și în oraș, și chiar am făcut ce mi-a spus instructorul. Și am parcurs, cu exactitate, toate orele care erau trecute în program. Nu se accepta altfel.

– Mai există puncte negre în județ? Cele de pe E 85, supranumită Șoseaua morții?

Când am venit eu la Circulație în 2009-2010, aveam 5 puncte negre în județ. Pe DN 2 (E 85) erau două – la Horia și la Traian, dar s-au eliminat cu timpul. Ultimul punct negru era cel de la intersecția de la Căciulești. Dar menționez că punct negru, în accepțiunea poliției rutiere, înseamnă să ai pe un sector de drum de 1 km 10 accidente grave, soldate cu 10 persoane decedate sau rănite grav, în 5 ani de zile. În curba de la Felești, de exemplu, n-a fost punct negru. S-au instalat indicatoare de limitare a vitezei la 50 km/h, s-a asfaltat drumul, au fost niște discuții în privința aderenței părții carosabile în condiții de umiditate, au fost câteva dosare întocmite, dar acum nu mai avem probleme. Nici pe DN 2 n-am mai avut probleme un timp, însă anul acesta au fost două accidente cu câte 3 morți și încă două cu câte 2 morți, este și traficul intens acolo. Iar dacă mă gândesc la cauze – viteza, depășirea, coliziune biciclist cu motocicletă. Între Roman și Castelul de Apă avem valori de trafic de autostradă. Apariția altor drumuri ar mai reduce traficul, cel puțin pe cel greu. Avem speranțe pentru autostradă, cu două benzi pe sens, nu vor mai fi aceleași consecințe. Iar intersecțiile vor fi denivelate, ceea ce înseamnă mai puține probleme cu neacordarea de prioritate.

– În Piatra-Neamț aveți speranțe că va funcționa sistemul acesta de trafic inteligent, iar coridoarele de mobilitate – despre care lumea spune că nu vor putea absorbi traficul pe o singură bandă – vor reduce blocajele?

Avem valori în creștere ale traficului și trebuie drumuri noi care să le poată absorbi, asta e clar. Noi lucrăm cu vechea rețea de artere rutiere și încercăm să o adaptăm. Însă, când vor intra toate semafoarele în sistemul centralizat, va fi undă verde, și vor sta mai mult la semafor doar cei care intră și ies din cartiere. Sigur, sistemul este perfectibil, și trebuie să ascultăm ce spun participanții la trafic, fiindcă au și ei dreptate.

– Ce vă doriți ca șef al Serviciului Poliției Rutiere Neamț?

Să avem din ce în ce mai puține accidente și cu consecințe cât mai mici. Când s-au înființat sensurile giratorii în Piatra-Neamț au fost foarte multe păreri negative, dar s-a dovedit că sensurile giratorii au fost foarte bune, pentru că accidentele care se întâmplau aveau consecințe mici. Toată lumea frâna, se uita, dacă unii șoferi n-au fost atenți s-au întâmplat doar tamponări. Pe când, la intersecțiile cu semafoare, conducătorul auto are tendința să accelereze când vede galben și dacă nu calculează timpii corecți, se întâlnește cu altul care pleacă de pe verde și sunt altele urmările. Nu ne dorim răniți și morți pe șosele…

A consemnat Cristina Mircea

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.