Fapte: În ziua de 9 iunie, podul de la Luțca se prăbușește sub greutatea unei autobasculante cu nisip și a unei mașini cu înghețată. Discutăm despre un pod proaspăt reabilitat, cu vreo 8 milioane de lei, și despre asigurări date de președintele Consiliului Județean Neamț că lucrările s-au făcut atât de bine încât podul rezistă la greutate de 340 de tone.
Așteptări: 1. Demisia lui Ionel Arsene din funcția de președinte al CJ Neamț. 2. Soluții, în regim de urgență, pentru reluarea traficului. 3. O anchetă rapidă care să stabilească cine și cum a proiectat, executat, verificat și aprobat deschiderea traficului pe un pod făcut de mântuială.
Consecințe: Ionel Arsene se autosuspendă din PSD, ca să ”detensioneze situația”. Neinteresant, cât timp rămâne în fruntea Consiliului Județean și mai poate ”garanta” pentru niște lucrări ”durabile” (de vreme ce precedentul există, există și suspiciunea). Nu comunică decât o dată despre prăbușirea podului, spunând că nu era recepționat și mai avea nevoie de ”probe și teste”. În rest, tăcere, dublată de preocuparea de a șterge constant mesajele de ”bine” de pe pagina lui de Facebook.
Între timp, Armata caută soluții pentru un pod provizoriu.
Astăzi, 15 iunie, intră în scenă PNL Neamț, cu un comunicat semnat de biroul de presă, prin care cere imperativ, nu demisia lui Arsene, ci a prefectului Adrian Niță, pe motiv că a convocat cu o ”întârziere impardonabilă” ședința Comitetul Județean pentru Situații de Urgență ”pentru o analiză a tuturor podurilor din județ, care să preîntâmpine o nouă tragedie ca cea de la Luțca, deși există numeroase semnale că și alte poduri au probleme la structurile de rezistență”.
Adrian Niță este prefect de la sfârșitul lunii ianuarie 2022. Înaintea lui, județul Neamț a avut un prefect PNL, care avea, implicit, și calitatea de șef al Comitetul Județean pentru Situații de Urgență, și n-a avut reacții notabile față de situația podurilor din județ, nici măcar când s-a rupt podul de la piața centrală din Piatra-Neamț (rămas în aceeași stare de aproape un an și cu perspective de reparații în următorii doi).
Abia după ce dă cu Adrian Niță de pământ, PNL Neamț anunță că cere sprijin de la Guvern pentru construirea unui nou pod la Luțca. Asta este ordinea (politică) a priorităților.
La rândul lui, prefectul PSD răspunde atacului criticându-l pe Carabelea: ”Se împlinesc acuși doi ani de când conduce orașul și se pregătește să sărbătorească finalizând marea reforma a parcărilor care a innebunit un oraș întreg”. Dar nu-l scapă, de data asta meritat, nici pe George Lazăr: ”Pentru celălalt mare șef pnlist ar fi o singură intrebare: în doi ani cât a ocupat funcția de prefect câte poduri cu probleme a inventariat sau gestionat? Avem câteva sute în tot județul. Bănuiesc că toate aceste probleme nu au apărut în ultimele trei luni! Că de semaforizare ne-am convins, la Caciulesti i-a luat vreo 6 luni să o rezolve”.
Întrebări legitime de cetățean obosit:
- În afară de circ, stucheli, goana după imagine și comunicate prin care nu faceți decât să confirmați eticheta ”monstruoasa coaliție” vă mai interesează, cu adevărat, ceva din județul ăsta?
- Vor dura expertizele de la Luțca la fel de mult ca cele din secția ATI de la spital, sigilată a la long pentru o anchetă care nu s-a încheiat nici după un an și jumătate?
- Ce soluții aveți concret, nu promisiuni și demersuri pentru un nou pod (care Dumnezeu știe când va fi construit), pentru a asigura un trafic cât de cât, chiar și cu restricții, peste râul Siret)? Cu menținea că nu le decontează nimeni combustibilul oamenilor care ocolesc zeci de kilometri în fiecare zi.
- Ce soluții aveți pentru celelalte poduri,în afară de limitarea tonajului și a vitezei?
- Cât timp o să dureze până vor fi îndepărtate din albie secțiunile dispuse transversal, ce vor acționa ca un baraj perfect în cazul unor debite mari, ce creează premizele unor inundații la fel de perfecte?
Întrebarea la care știm deja, cu toții, răspunsul era: Dacă nu cădea podul de la Luțca, s-ar fi făcut verificări, controale și expertize la alte poduri cu probleme? Desigur, NU! Pentru că în țara lui ”merge și așa”, amărâtul de șofer care conduce o basculată cu nisip sau o mașină cu înghețată este ultimul care contează. Deși amârătul muncește și plătește impozite pentru bugetul țării, din care se construiesc drumuri. Și poduri…
Cristina Mircea