Interviu cu Alin Lehăduș, alternativa echilibrată pentru Primăria Piatra-Neamț

0

A fost cel mai tânăr viceprimar din istoria orașului Piatra-Neamț, are studii juridice și 3 ani de experiență în administrație. În pliantul său de prezentare precizează: ”M-am opus multor decizii greșite ale actualului primar și tocmai de aceea m-a lăsat de mai multe ori fără atribuții. Până la urmă a reușit să mă și schimbe. Dar asta m-a ambiționat și mai mult să-mi susțin principiile și să mă lupt pentru ceea ce cred că e bine pentru Piatra. De aceea candidez pentru Primăria și Consiliul Local Piatra-Neamț!”.

– Ați făcut echipă cu Andrei Carabelea și acum sunteți unul dintre criticii lui. Care vă sunt motivele?

N-am făcut echipă în adevăratul sens al cuvântului, el doar a spus că facem echipă, dar n-am colaborat. Deciziile au fost impuse de el sau de unii consultanți din jurul lui. Eu, practic, nu am avut libertatea să aleg domeniile de care să mă ocup. La început am primit foarte multe atribuții, iar ulterior – când părerile mele au început să-l deranjeze – mi-a luat din atribuții, în funcție de bunul lui plac. Consider că pentru Andrei Carabelea ar trebui să fie un semn mare de întrebare faptul că toți cei din echipa lui îl contracandidează acum, chiar și Florentina Moise. Este elocvent pentru modul lui de a face echipă. În genere lucrează duplicitar și cu subordonații, are criterii de apreciere în funcție de implicarea lor în validarea postărilor sale pe Facebook, iar pe cei care ”nu înțeleg” nu ezită să-i trimită în fața comisiilor de disciplină.

– Ce părere aveți despre șantierele din Piatra-Neamț? Și despre faptul că primarul a anunțat realizarea a încă 3 coridoare de mobilitate?

Eu mi-am dorit și am susținut necondiționat schimbarea conductei de apă, dar n-am avut libertatea să mă ocup de investiții. Observ că multe din aceste investiții n-au nicio legătură cu realitatea, iar primarul vorbește despre viitoarele coridoare de mobilitate. Eu nu cred că oamenii sunt pregătiți să suporte alte șantiere, când nu s-a terminat încă ceea ce s-a început. Cu bune, cu rele, două culoare de mobilitate s-au închis, dar putem discuta dacă erau imperios necesare pentru noi și dacă asta era ceea ce își doreau pietrenii.

– Nu i-a întrebat nimeni.

Cumva, în spate, apar niște materiale, nu știu dacă sunt inventate sau fabricate.

– Erați în primărie, ați văzut acea consultare publică despre care ne-a vorbit domnul primar în legătură cu desființarea grădinii zoologice? El tot timpul a spus că a făcut un sondaj, dar nu l-am văzut niciodată. Așa e și cu aceste coridoare, nu cred că cineva a întrebat oamenii dacă și le doresc.

Există o vorbă în administrația publică, pe care am preluat-o, și anume că cel mai mare site de matrimoniale este SEAP, acolo se întâlnește mereu cererea cu oferta. Așa și cu aceste consultări publice, sunt niște anunțuri puse undeva, bine ascunse și la un moment dat sunt validate.

– Care era alternativa preferabilă? Indiscutabil, era nevoie să fie schimbată magistrala de apă, dar nu era nevoie de lucrări haotice, cu întârzieri foarte mari, la pachet cu creșterea costurilor care vor fi suportate din bugetul local.

N-am să uit niciodată ce atitudine au avut consultanții de la București față de noi, cei din conducerea primăriei. Ei erau adulții, noi eram copiii. Am pus o singură întrebare: ce se va întâmpla cu parcările de pe bulevardele Traian și Decebal când vor fi lucrările în desfășurare? Mi s-a răspuns că acele parcări nu erau autorizate, erau doar desenate. Am întrebat oameni mai pregătiți ca mine și mi s-a dat un răspuns foarte simplu. Noi, ca proprietari, am fi putut să-i predăm consultantului doar strada, fără acele suprafețe ”desenate” și, ulterior, să fi autorizat parcări acolo.

– Și renunțarea la alveole a fost impusă?

Da. Conform proiectului, culoarele de mobilitate trebuie să deservească doar mijloacele de transport în comun și atunci nu s-ar mai justifica alveolele. Gândiți-vă că sistemul trafic management, care implică montarea sutelor de semafoare pentru care a trebuit să spargem efectiv orașul pentru a monta acea structură de cabluri și acel centru logistic, nu este folosit la capacitatea lui. Pe hârtie lucrurile arată foarte bine, facem un centru logistic toate semafoarele vor fi legate la un calculator și inteligența artificială va fi cea care va porni aceste semafoare. Când tu, ca factor de decizie, îți asumi proiectul, ești deplin răspunzător. Obiectiv vorbind, eu nu cred că va funcționa vreodată. Nicăieri în țară nu funcționează, eu n-am văzut nicăieri și merg în țară mult. Retorica a fost foarte simplă, Carabelea a spus că e primar liberal și vrea să continue proiectele scrise de un alt primar liberal. Nu știu ce alte discuții au fost în spate, dar acum stând de vorbă cu cetățenii, am aflat părerea lor: Carabelea a fost selecționat tocmai ca implementeze proiectul cu coridoarele de mobilitate.

– Ajungem la interesele financiare și la firmele care-l premiază pe domnul primar?

Cred că da, firmele de consultanță sunt de fapt cele care câștigă bani. Acum 2 ani, primarul n-a putut să participe la Gala Smart City, m-am dus eu și când am văzut acolo ce se întâmplă, am realizat foarte ușor că firmele de consultanță, într-un fel sau altul, premiază primarii care nu ezită în a lua alte decizii în ceea ce privește implementarea acestor proiecte. Asta e convingerea mea pentru că altfel s-ar fi găsit soluții pentru menținerea parcărilor de pe bulevardele principale.

– Și care e miza? De ce se impun aceste proiecte? Dacă au avut asigurarea că Andrei Carabelea nu le va strica afacerea – asta înțeleg din ceea ce spuneți – înseamnă că în spate este cineva care are un interes.

Asta e convingerea, pentru că el n-a arătat niciodată că este dispus să găsească soluții. În emisiuni spune foarte nonșalant: cui nu-i convine să-și schimbe domeniul de activitate. Cred că, pe de o parte, el trebuie să mulțumească oamenii locali și, pe de altă parte, oamenii care l-au impus de la București. Și atunci a mai apărut un artificiu interesant: această dezvoltare a unităților de învățământ – creșe, grădinițe, școli – simultan cu lucrările de la culoarele de mobilitate. Am avut un om la audiență, s-a uitat în ochii mei și-a zis ”Doamne, ce bucurie pe capul meu să avem o conducere așa tânără, care mi-a modificat viața. Am soția care are probleme oncologice și e greu deplasabilă, dar nu mai am loc de parcare. Duceam copilul la școală, ați mutat școala și mi-ați stricat toată rutina. Bine ați venit în viața mea, dar mi-ați distrus tot confortul!”.  

– Dincolo de aceste aspecte – deloc de neglijat în viața unui om – nu se respectă niciun termen de încheiere a acestor lucrări. Termene date chiar de către domnul primar, nu de constructor.

Acesta va fi falimentul lui și al echipei lui. În cel mai optimist scenariu, culoarele de mobilitate ar putea să funcționeze, dar clar cu mai puține semafoare decât avem acum.

– În eventualitatea în care ați fi ales primar, cum considerați că ați reuși să reparați măcar parțial ceea ce s-a greșit în administrația din care repet ați făcut parte, dar n-ați avut putere de decizie asupra investițiilor?

Bineînțeles, am un proiect de mandat, dar în primul și în primul rând e vorba de comunicare și de echipă. Este nevoie de specialiști care gândesc în interesul oamenilor și al traiului lor de zi cu zi. În momentul în care te gândești la o evoluție în plan personal, nu poți valida niște bazaconii, nu poți spune lucruri dacă nu crezi în ele. Am participat la început la o conferință de presă țin minte și domnul primar era pe picior de război, pentru că fusese acuzat că și-a parcat mașina pe spațiul verde. Încă de atunci, apucăturile pe care le avea mi-au creat senzația că el are o temă pe care trebuie să o ducă la capăt și nu-l interesează deloc efectele asupra oamenilor. Chitic n-a făcut nimic, nu știu el avea niște datorii istorice, Carabelea s-a apucat de toate, dar nu a terminat nimic exceptând puntea de la ștrand. Mi-aduc aminte că noi am fost puși în fața faptului împlinit. Adică cineva a creat un festival, îl promova deja și noi ulterior am votat în consiliul local bugetarea, și după ce am fost de acord, Carabelea a dat dispoziție să închidă puntea pe care oamenii trebuia să ajungă la acel festival. Cam asta e imaginea coerenței domnului primar. Cred că această lipsă de coerență ne-a adus în momentul în care cetățenii nu mai cred în construcțiile politice, de asta am ales să candidez independent. Cei care mă cunosc, cei care-mi cunosc și familia, au încredere în mine! Pentru mine e un moment în care-mi măsor potențialul politic, dar măsor și intenția de vot a celor din jurul meu, care permanent mi-au spus că mă susțin. Un post de consilier local independent mi-ar crea clar un cadru de discuție și aș avea o validare că sunt pe un drum bun. Am decis că-mi voi crește copiii în Piatra-Neamț și am ales să ofer din pregătirea și din experiența mea comunității. Cine are încredere în mine nu trebuie decât să-mi acorde votul!

Material comandat de candidatul independent Alin Ștefan Lehăduș Cod mandatar financiar 24240757

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.