Zeci de săteni din Turturești s-au adunat ieri, 30 octombrie, în jurul Danielei, femeia care și-a pierdut singurul copil într-un accident rutier, în dimineața de 12 octombrie. Oamenii sunt nemulțumiți că nu există trotuare și stații de autobuz iar, în tot satul, este o singură trecere pentru pietoni. După ce-au discutat despre problemele nerezolvate de ani de zile, sătenii au stabilit să protesteze în fața Primăriei Girov, în ziua de 10 noiembrie.
- ”Câți oameni trebuie să mai moară, ca să se facă ceva?”
”De când s-a întâmplat accidentul, eu nu mai sunt capabilă să mă urc la volan. Nu mai pot! Și doamna care a făcut accidentul și mi-a omorât copilul, ea conduce, deci e posibil să aibă permis în timpul ăsta. Cum sunt legile astea în România, nu înțeleg, nu e dreptate pentru nimeni! Eu nici acum nu știu cum mi-a fost omorâtă fetița, nu mi-a spus nimeni. Bănuiesc că era un pic mai în stradă, dar nu depășise linia, era pe acostament, a acroșat-o mașina și a izbit-o într-un șanț betonat. Dar clar nu știu nimic oficial, trebuie să așteptăm expertiza, măsurătorile, însă cred că șoferița n-a văzut-o pur și simplu, ori era pe telefon, ori s-a aplecat după ceva. Sunt martori care tot au dat pe internet că ar fi venit doamna din curbă cu viteză. Prima problemă e lipsa trotuarelor, dar degeaba avem trotuare și treceri pentru pietoni, dacă nu se pun limitatoare de viteză. Degeaba este doar indicator dacă nimeni nu-l respectă, lumea de aici știe cum se circulă. Durerea noastră este enorm de mare și nu știu dacă o să mai fim oameni în viața asta! Vă dați seama că am avut grijă de copil, ne-am organizat cu vecinii să ducem o săptămână noi fetele la școală, o săptămână ei, că învățau la aceeași școală din oraș. Și atunci când s-a întâmplat, pe fetița mea trebuia s-o ia vecina cu mașina să o ducă la Piatra. Ea a ieșit din casă la 7 și 12 minute, eu i-am făcut sandvișul, și în câteva minute s-a întâmplat. Dacă era copilul vinovat că a încercat să treacă strada era altceva. Dar ea stătea pe marginea drumului, a fost omorâtă, șoferița conduce în continuare și-și vede de viața ei, în sat tot nu sunt trotuare și nici treceri pentru pietoni, iar eu mă simt de parcă am un cuțit înfipt în mine pe care tot îl răsucește cineva. Câți oameni trebuie să mai moară, ca să se facă ceva?”.
* ”Singura soluție este să ieșim în stradă”
După ce-au ascultat mama îndoliată, sătenii au vorbit și despre alte accidente care s-au întâmplat și despre demersurile pe care le-au făcut, fără niciun rezultat.
”Stație pentru microbuzul școlii nu există, se strâng copiii la troiță. Școala de la Girov e desființată, practic, de când se tot renovează, și copiii merg la Căciulești. Merg copii de 7,8 ani singuri pe marginea drumului. S-au făcut o grămadă de cereri pentru stație de autobuz, o grămadă de lume a umblat, o grămadă de semnături s-au strâns și nu s-a rezolvat nimic. Pe oriunde am vorbit, tot la primărie ne-au trimis, că noi suntem persoane fizice, primăria e persoană juridică. Singura soluție este să ieșim în stradă dacă vedem că nu se rezolvă nimic”, a spus una dintre femei.
În completare, un bărbat a venit cu ideea ca satul Turturești să se desprindă de comuna Girov și să-și facă administrație proprie, iar un altul a criticat primarul: ”Noi nici nu știm cum îl putem contacta pe domnul primar și dacă îl contactăm tot degeaba. E inutil să vorbim cu el, pentru că nimic nu se poate. Primarul e degeaba în primărie, e degeaba în comuna noastră. La Căciulești la 150 de metri de școală, în curbă, unde a murit mama unui consilier local s-a făcut trecere de pietoni. Acolo, nu la școală. Și copiii trebuie să meargă să traverseze în curbă, pe linie continuă, că acolo s-a făcut trecerea peste noapte. În Turturești au vrut să facă o stație vizavi de Pensiunea Elena, dar proprietara care are acolo teren nu a fost de acord și nu s-a mai făcut. Cu ce-o deranja? Are un depozit și a spus că îl acoperă stația, o stație care urma să fie pe domeniul public, nu pe proprietatea ei”.
O doamnă în vârstă de 70 de ani a intervenit și ea în discuție, ca să sublinieze că de la primărie a primit, mereu același răspuns: ”Eu mă duc la Piatra să-mi iau medicamente, să fac cumpărături, vin cu sacoșele, nu am pe unde traversa, mă iau TIR -urile înainte. Și mă rog de șoferul microbuzului să mă lase la pensiune și-mi spune omul că nu poate opri, îl amendează poliția, să cerem la primărie să ne facă stație. Am vorbit cu vicele, am vorbit cu primarul, au fost mame care s-au dus la primărie și au cerut stație și trecere pentru pietoni. Mereu ni s-a spus că nu ține de competența primăriei”.
- Ce spune legea?
OG 43/1997 Art. 19 (1) Zona străzilor include partea carosabilă, acostamentele, şanţurile, rigolele, trotuarele, spaţiile verzi care separă sensurile de circulaţie, pistele pentru ciclişti, suprafeţele adiacente pentru parcaje, staţionări sau opriri, precum şi suprafeţele de teren necesare amplasării anexelor acestora. Pe sectoarele de străzi fără canalizare se va asigura scurgerea apelor prin şanţuri sau rigole amenajate.
(2) Consiliile locale vor asigura, în intravilan, condiţiile de deplasare a pietonilor şi cicliştilor, prin amenajări de trotuare şi piste.
Art. 33 Autorităţile administraţiei publice locale împreună cu Poliţia rutieră au obligaţia de a reglementa circulaţia, parcarea, staţionarea şi oprirea pe străzi a vehiculelor. Parcarea în localităţi se asigură de către administraţia publică locală în locuri special amenajate, în afara benzilor de circulaţie şi a trotuarelor, amplasate de comun acord cu Poliţia rutieră.
Art 53, din OUG 195/2002 – actualizată – „Autoritățile publice locale, cu autorizația administratorului drumului public și cu avizul poliției rutiere sau la solicitarea acesteia, sunt obligate să ia măsuri pentru realizarea de amenajări rutiere destinate circulației pietonilor, bicicliștilor, vehiculelor cu tracțiune animală și calmării traficului, semnalizate corespunzător, în apropierea unităților de învătământ, piețelor, târgurilor, spitalelor, precum și în zonele cu risc sporit de accidente”.
OG 43/1997, Articolul 35
(1) În funcție de programele de transport aprobate de autoritățile competente, drumurile publice vor fi prevăzute, prin grija autorităților administrației publice locale, cu stații amenajate în afara platformei drumului, pentru oprirea vehiculelor care efectuează transport de persoane.
(2) Amplasarea stațiilor pentru oprirea vehiculelor care efectuează transport de persoane se stabilește de către autoritățile administrației publice locale cu avizul administratorului drumului și al poliției rutiere.
(3) Semnalizarea stațiilor pentru oprirea vehiculelor care efectuează transport de persoane și amenajarea acestora se asigură de către consiliile locale în intravilan și de către consiliile județene în extravilan, indiferent de categoria drumului, cu avizul administratorului drumului și al poliției rutiere.
În concluzie, competențele sunt clare. La fel de clar este că, dincolo de ce va stabili ancheta în privința accidentului în care a murit fetița de 13 ani (deocamdată nu este exclusă nici varianta că ar fi încercat să traverseze), la Turturești sunt probleme de siguranță a participanților la trafic. Mai ales a pietonilor, nevoiți să meargă pe marginea șanțului, să traverseze cum pot și pe unde pot și să se roage de șoferii de autobuz să oprească mai aproape de unica trecere pentru pietoni. Și vorbim despre drumul național Piatra Neamț- Roman, un drum pe care se circulă cu viteză și unde se întâmplă, constant, accidente. Uneori, mortale!
Cristina Mircea