Considerată ca fiind cel mai mare proiect din ultimii 30 de ani, execuția coridoarelor de mobilitate are un mare risc, pentru tronsonul str. Petru Movilă – bd. Decebal – bd Traian: nu s-a înscris nimeni la licitația pentru schimbarea conductelor de apă și canalizare. Din acest (important) motiv deja există premisele compromiterii proiectului, pentru că termenul de execuție este de 8 luni, dar constructorul nu se poate apuca de asfaltat și de reorganizat benzile de circulație înainte de a fi schimbate conductele.
”Nu putem neglija riscurile”, a declarat primarul Andrei Carabelea. ”În momentul de față, într-adevăr avem o licitație la care nu s-au înscris ofertanți. Săptămâna viitoare, vom lansa din nou licitația, după niște evaluări actualizate, chiar dacă studiile de fezabilitate sunt recente. Am semnat ordinul de începere a lucrărilor pe variantă, acolo nu trebuie schimbate conductele. Pe strada Mihai Viteazu se lucrează deja și în maxim 4 săptămâni Apa Serv ne asigură că încheie lucrările. Pentru bulevardele Traian și Decebal ieri am semnat contractul, i-am adus constructorului la cunoștință situația și i-am zis că scopul este să fim foarte operativi. De principiu, lucrările vor începe cel mai devreme peste 3 luni, în momentul de față scoatem din nou la licitație rețelele de apă și canalizare pe cele două bulevarde și în două luni, dacă lucrurile merg bine, vom avea un contract semnat. În acest timp, i-am cerut executantului să comande cu prioritate prefabricatele necesare construirii noului pod de la spital”.
Valoarea cu care au fost scoase la licitația precedentă lucrările pentru apă-canalizare este de 12,3 milioane lei. Primarul crede că dacă va mări valoarea, vor apărea și ofertanții, dar problema cea mai mare este termenul foarte scurt pentru proiectare și execuție. Din acest motiv, există neșansa să nu se prezinte nimeni nici la a doua licitație.
”Sigur, nu avem garanții că la a doua licitație va veni vreun ofertant. Cert este că noi vom face ce ține de noi și anume să facem această licitație cât mai atractivă pentru potențialii executanți. Până nu avem o ofertă câștigătoare, noi am înștiințat executantul că, fiind condiționați de această situație, el să-și pregătească strategia de lucrări”, a precizat Andrei Carabelea.
Întrebat de ce nu a organizat mai devreme licitația, primarul a spus că ”anul trecut a fost o perioadă de tatonare cu Apa Serv” și abia în toamnă a început studiul de fezabilitate. Apoi s-a pierdut timp cu ”extragerea” rețelelor dintr-un proiect POIM, cu procedurile, termenele etc.
Cert este că situația este destul de delicată și, dincolo de ”managementul riscului”, lipsa unui executant pentru o parte din lucrări duce, inevitabil, la compromiterea întregului proiect. Și vorbim despre un proiect european, descris de primar, acum câteva zile, pe pagina sa de Facebook:
”Lucrările vor cuprinde reorganizarea benzilor de circulație, reamenajarea și accesibilizarea trotuarelor, a spațiilor verzi, îngroparea cablurilor și montarea de mobilier urban nou.
Proiectele de mobilitate includ și realizarea de piste de biciclete – 3,32 km pe tronsonul Bd. Decebal – Piața M. Kogălniceanu – Bd. Traian și 1,63 km pe Strada Mihai Viteazu. Mai mult, avem deja în implementare proiectul de bike-sharing, care va pune la dispoziția pietrenilor 160 de biciclete clasice și 60 de biciclete electrice.
Pentru Lotul 1 (Bd. Decebal – Piața M. Kogălniceanu – Bd. Traian) termenul de execuție a lucrărilor este de 8 luni de la emiterea ordinului de începere. Pentru Lotul 2 (Dimitrie Leonida – 9 Mai) termenul este de 18 luni, iar pentru Strada Mihai Viteazu este de 15 luni.
Îmi doresc foarte mult ca pietrenii să înțeleagă pasul important pe care îl facem acum. Va fi o perioadă de adaptare, în care va trebui să ne obișnuim cu lucrările din oraș. La final sunt sigur că schimbarea va fi meritat tot efortul – pentru noi și pentru orașul în care trăim”.
Cristina Mircea