Poliția Neamț a deschis un dosar penal in rem, pentru abuz în serviciu, în cazul prăbușirii podului de la Luțca. Serviciul de Investigare a Criminalității Economice va face cercetări ”în vederea stabilirii cu exactitate a modalității de realizare a reabilitării podului”. Ideal ar fi ca ancheta să dureze puțin, cum a durat, de altfel, însuși podul și să aflăm cine este responsabil de ceea ce putea să fie o tragedie.
Podul de la Luțca este un exemplu tipic de lucrare publică făcută prost, dar la vremea potrivită (debut de campanie electorală), cu firmă ”agreată” și cu bani mulți (7,3 milioane lei). Constructorul este firma Darcons, care aparține lui Romică Rotaru, fost vicepreședinte al CJ Neamț, o firmă a cărei cifră de afaceri a fost anul trecut de 33,3 milioane lei. Lista de lucrări publice executate de Darcons SRL este foarte lungă și cuprinde, în principal, reabilitări și modernizări de drumuri și poduri, dar și construirea de imobile (grădinițe, școli, baze sportive).
În martie 2020, când a predat podul constructorului, Ionel Arsene declara: ”În două-trei săptămâni voi reveni în zonă pentru monitorizarea intervenției, așa cum fac în cazul tuturor proiectelor care sunt în derulare în județul Neamț. Vreau să se execute lucrări de calitate și în termenul stabilit în graficul de execuție! Angajamentul pe care mi l-am asumat în fața nemțenilor este că în acest prim mandat de președinte de Consiliu Județean voi moderniza 90% din infrastructura rutieră! Nu vreau să îi dezamăgesc pe nemțeni“.
La rândul lui, inginerul constructor Emilian Bulai (care a candidat din partea PSD la Primăria Tămășeni în 2020 și a fost susținut în campania electorală de Ionel Arsene) asigura opinia publică despre calitatea lucrărilor, vorbind despre soluții tehnice moderne și garanta că pe pod vor putea circula simultan mai multe autovehicule de mare tonaj, cu singura condiție să păstreze o anumită distanță de siguranță.
Astăzi, podul a căzut integral, s-a pliat practic ca un acordeon, ceea ce arată că structura de rezistență avea probleme majore. Și în acel moment nu circulau mai multe mașini de mare tonaj, ci doar o autoutilitară și o basculantă încărcată cu nisip (care nu aparține firmei Darcons, așa cum greșit spune lumea, ci unei firme din Adjudeni). Sub pod erau 20 de oi, care stăteau la umbră. Noroc că nu era și ciobanul lângă ele, când le-a strivit podul.
Polițiștii care fac cercetări pentru abuz în serviciu au ridicat deja documente, dar au găsit doar câteva adrese prin care constructorul cerea beneficiarului să facă recepția lucrărilor. Deci podul a fost deschis circulației publice, fără să fi fost făcute alte teste și, implicit recepția lucrărilor. Lucru pe care-l spune chiar Consiliul Județean într-o postare pe pagina oficială de Facebook a instituției, numind prăbușirea podului ”incident”: ”Referitor la incidentul petrecut pe drumul județean DJ 207A, unde podul peste râul Siret, din localitatea Luțca s-a prăbușit, Consiliul Județean Neamț face următoarele precizări:
– podul a fost supus unui proces de reabilitare, cu finanțare prin Planul Național de Dezvoltare Locală, de către Consiliul Județean Neamț;
– în perioada de probe, până la recepția la terminarea lucrărilor, podul a fost supus unui test de verificare a structurii de rezistență, prin încărcarea cu un convoi de camioane, în greutate totală de peste 340 de tone;
– rezultatele testului au confirmat că structura podului a avut un comportament normal în urma testului și că podul poate fi folosit în condiții de siguranță;
– până la recepție, care nu a fost finalizată, urmau a fi executate alte noi teste și probe, care să confirme rezultatele testului de greutate;
– recepția nu a fost finalizată de către Consiliul Județean Neamț, podul fiind încă în administrarea constructorului;
– constructorul, proiectantul și cei care au dat soluțiile tehnice răspund de starea podului;
– va fi efectuată o anchetă, pentru a afla dacă soluția tehnică a fost bună și dacă firma care a executat lucrările a respectat soluțiile din proiectul tehnic;
– în baza concluziilor anchetei, vinovații de acest incident vor suporta consecințele”.
Cristina Mircea