Raportul controlului tematic făcut, timp de o lună, de Direcția de Sănătate Publică la spitalele din Piatra-Neamț și Roman evidențiază, cel puțin în privința spitalului județean, lucruri pe care le știe toată lumea de ani de zile.
”În întreg Pavilionul Chirurgical sunt necesare lucrări de reparații și igienizare a tavanelor și pereților afectați de infiltrații, refacere instalație sanitară, înlocuirea tâmplăriei uzate, dotarea cu mobilier specific corespunzător. Holurile laterale cu scările de acces între secțiile Pavilionului Chirurgical sunt neigienizate, cu pereți și pavimente degradate, la etajele superioare sunt infiltrații, instalațiile electrice nu au izolații. Spațiul de stocare a deșeurilor din Pavilionului Chirurgical este nereparat și neigienizat. În Secția Ortopedie deșeurile medicale periculoase sunt stocate necorespunzător, nu se respectă destinația stocării pubelelor pentru deșeuri și a recipientelor din carton, nu se respectă gradul de umplere a recipientului. În blocurile operatorii Chirurgie generală, Urologie și Chirurgie Infantilă nu sunt asigurate circuite funcționale și spațiile prevăzute de prevederile Ordinului M.S. nr. 914/2006. Secția Urologie este dispusă în continuarea Secției Chirurgie infantilă, accesul realizându-se doar prin spațiile acestei secții. Spațiul în care este amenajată Unitatea de Transfuzie Sangvină este subdimensionat, suprafața totală este insuficientă volumului activității de transfuzie sanguină din spital. Spațiile nu sunt amenajate conform prevederilor Ordinului M.S. nr. 329/2018, pentru a permite desfășurarea fluxului de activități, astfel încât să reducă la minimum riscul unor erori și să permită curățenia, dezinfecția și întreținerea eficientă”, sunt doar câteva dintre constatările echipei de control.
Pentru aceste deficiențe a fost amendat spitalul, reprezentat de manager (25.000 de lei), dar au fost sancționate și asistentele șefe de la secțiile de chirurgie și chirurgie infantilă (cu câte 2.000 de lei) și două infirmiere de la ortopedie ”pentru neefectuarea corespunzătoare a curățeniei și dezinfecției conform legislației -completarea greșită a graficelor de curățenie și dezinfecție în data de 28.03.2022”. O amendă de 2.000 de lei a primit și medicul specialist epidemiolog, pentru ”nerespectarea precauțiunilor universale și a protocoalelor de lucru de către personalul medical și auxiliar”.
- La Spitalul Roman – două avertismente și 9 amenzi
Constatările de la Spitalul Roman acoperă și scriptic, nu doar faptic, mai puțin din documentul de control, lucru de așteptat de altfel, fie și doar din punct de vedere al aspectului, comparativ cu majoritatea secțiilor din spitalul județean: ”Nu au fost remediate o parte din neconformitățile constatate la controlul igienico-sanitar efectuat de SCSP Neamț în anul 2021, cu termenul propus trim. 1 2022, respectiv: amenajare cameră atraumatică la secția psihiatrie, asigurare ventilație artificială a secției ATI conform Ordinului MS nr. 1500/2009, realizare acces persoane cu dizabilități motorii în toate secțiile și dotarea cu lift a secției de boli infecțioase. Stația centrală de sterilizare necesită lucrări de reamenajare a spațiilor, asigurarea circuitelor, dotarea cu lift de acces, dotarea cu autoclave noi. Nu există lift pentru transportul truselor cu instrumentar. Nu există stație de epurare a apelor uzate provenite din activitatea spitalului. Nu se respectă în totalitate de către personalul lucrător procedura de spălare a echipamentului de protecție. 5 În unele secții, colectarea deșeurilor periculoase și depozitarea este făcută în recipiente neinscripționate și neavizate sanitar. Nu sunt finalizate lucrările de reparații și dotare a spațiilor pentru depozitarea echipamentelor de curățenie pe unele secții”.
La Roman au primit avertismente doi medici și amenzi asistentele șefe de la secțiile Neonatologie, Ginecologie, Pediatrie, Pneumologie și CPU pentru nerespectarea precauțiunilor universale și a protocoalelor de lucru de către personalul medical și auxiliar. Alte 4 amenzi, în valoare de 2.400 lei, au fost aplicate pentru nerespectarea prevederilor Ordinului M.S. nr. 1226/2012 privind gestionarea deșeurilor medicale periculoase aplicate, asistentei șefe de la secția Ortopedie, personalului lucrător din secția Dermatovenerologie, personalui lucrător de la secția Medicină internă și personalului lucrător de la secția Chirurgie generală.
În rest, să ne dea Dumnezeu sănătate!
N.B. Constatările acțiunilor de control, rezumate de DSP, pot fi citite în următorul comunicatul.
După ani și ani, aproape 50 la număr, dacă nu mă înșel, experții din DSP au observat (aleluia!) că acest spital, numit spitalul nou, într-o vreme, nu prea e funcțional. Adică unii pacienți trec prin altă secție ca să ajungă în salonul secției în care sunt internați. Că lifturile (aceleași) transportă și mâncare, și nou născuți, și instrumentar când steril, când nesteril, și pacienți operați, și angajati, și cadavre, și probe biologice, și aparținători (dacă liftierul are chef de-un ban în plus).
Că circuitele sunt SF-uri, că pavimentele sunt fix acelea din anii 70, că pereții sunt gata să rămână în betonul gol, că instalațiile electrice nu sunt tocmai conforme, că de-aia se aprind, că deșeurile periculoase sunt și ele prin zonă, libere și independente nu se vede decât din cer.
Dragii mei nemțeni, aceste întâmplări se întâmplă sub nasul autorităților și șefilor de tot felul, de decenii.
Incendiul de la ATI a fost cel mai vizibil semnal de alarmă.
Și?
Ce mai cârpim în actualul cincinal?